lauantai 20. lokakuuta 2012

Hedelmällisyystietokone - täydellinen hormoniton ehkäisymenetelmä

Paljon lupaava otsikko, mutta olen itse aika innoissani tästä ehkäisymenetelmästä. Jännää, etten ole törmännyt tähän aiemmin vaikka pillerien lopettamisen jälkeen tulikin aika paljon keskusteltua ja luettua aiheesta, tosin tämä ei ole tainnut Suomen markkinoilla vielä olla kovin kauaa.


Kyseessä siis Valley Electronicsin hedelmällisyystietokone, Lady-Comp. Näitä on varmaan muitakin merkkejä (ainakin ulkomailla) markkinoilla, mutta itse olen nyt tutustunut tähän. En tosin vielä kokeillut, tietenkään, mutta olen jo melkein varma, että tulen tällaisen hankkimaan kun ehkäisy tulee taas ajankohtaiseksi. 

Muistutuksena vielä, miksei e-pillereitä (tai muita hormonaalisia menetelmiä) voi suositella: sivuvaikutukset sekä järkyttävät vaikutukset luontoomme, vesistöihimme ja sitä kautta meihin itseemme!

Ja sitten pähkinänkuoressa hedelmällisyystietokoneista:

Koneella mitataan lämpötila kielen alta joka aamu ennen sängystä nousemista. Naisen kehon lämpötila muuttuu kuukautiskierron eri vaiheissa. Tämän perusteella kone kertoo merkkivalolla minä päivinä nainen on hedelmällinen (voi tulla raskaaksi) ja minä päivinä ei. Konetta "koulutetaan" ensin muutaman kuukauden ajan, jotta se "oppii" juuri käyttäjänsä yksilöllisen kierron, ja tämän jälkeen sen ehkäisyvarmuus on 99,3 %, eli yhtä hyvä kuin kondomilla. 

Saatavana on Lady-Comp mallin lisäksi hiukan halvempi ja yksinkertaisempi Pearly, sekä erityisesti raskauden suunnitteluun tarkoitettu Baby-Comp. 

Hintaa Lady-Compilla on 495 e ja Pearlylla 345 e. Kone saattaa vaikuttaa tyyriiltä näin ykskaks ostettavaksi, mutta ei mikään ehkäisymenetelmä taida ilmainen olla. Koneelle lupaillaan 10 vuoden käyttöikää (takuu 2 v.),  joten se maksaa hyvinkin itsensä takaisin. Ainakin minä olen valmis maksamaan siitä, ettei tarvitse enää koskaan elämässä käyttää mitään hormonaalisia valmisteita!

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Vitsit tuo ladycomp vaikuttaa todella lupaavalta, ikävästi vain kirpaisee tuo hinta! Katselin jo josko sen olisi saanut suoraan netistä ostettua halvemmalla, mutta näköjään samoissa hinnoissa pyörii, vaikka suoraan Jenkeistä sen tilaisi. hmm..

Karoliina kirjoitti...

Jep, onhan se... Itselläni ei nyt ole vielä kiire tuohon, odottelen, että se tulisi Terveyskimppaan tarjoukseen.
Luulen, että tuo sopisi kuitenkin minulle hyvin, joten varmaan olisi rahan arvoinen pidemmällä tähtäimellä :)


http://www.facebook.com/groups/terveyskimppa/

Karoliina kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.