sunnuntai 19. syyskuuta 2010

Ruokapostaus

Ihan liian pitkä ruokainspiraatioton kausi on vihdoinkin päättynyt! Pitkään aikaan en ole keksinyt kaupassa ollessa mitään mitä olisi tehnyt mieli, en mitään ruokia mitä haluaisin tehdä tai syödä. Nyt olen jostain syystä jaksanut taas katsella netistä raakareseptejä ja jopa kokkailla jotain. Raakareseptit on muuten yleensä helppoja toteuttaa, mutta melkein suurimmassa osassa jotain pitäisi liottaa, tai idättää. Olen aina ollut todella kärsimätön ruoanlaittaja, joten tuo 8 tunnin päähän ruokailun suunnittelu ei todellakaan sovi minulle. Jopa tunti ruoan odottamista on ihan liikaa, ja siksi olenkin ennen suosinut einesruokia ja nykyään sitten kaikkea minkä voi valmistaa nopeasti tai syödä heti.. Kuten juustoa pelkiltään, salaattia tai mitä tahansa naposteltavaa.

Ruoan tekemiseen löytyy inspiraatio oikeastaan ainoastaan silloin kun aikaa on tuhlattavaksi asti. Eli kun olen pitkiä aikoja kotona (esim. koko päivän) kerrallaan. Nyt olen taas onnistunut tekemään jo muutamana päivänä peräkkäin ruokaa. Eilen tein illaksi taateli-rusina-pellavapuuroa (viikunat korvattu taateleilla tuosta reseptistä), joka oli aivan järjettömän makeaa niin, että jouduin tasapainottamaan sen runsaalla kauramaidolla ja oman puun omenalla. Tänään, tai oikeastaan eilisestä asti, valmistin taas siemenleipää... Can't get enough! Haluaisin tehdä samanlaista siemenleipää kun LiveFood-sarjan suosikkini porkkana"keksit", mutta ensin pitäisi selvittää mistä saa keltaisia pellavansiemeniä! En ole koskaan kuullutkaan moisista, eikä Ekolossakaan tiedetty. Ideoita?

Ilonpisaran reseptin mukaista siemenleipää.

Tämän aamun ruoka ei ollut raakaa, mutta maistui kyllä. Jotain hyötyä siitä, että kämppis on ravintola-alalla, opin nimittäin juuri mitä tarkoittaa "itkettäminen" ja "panerointi", kun itketin munakoisoja, jonka jälkeen paneroin ne hampunsiemen-seesaminsiemen-purple corn-fiesta mole-seoksella. Hyvää!

Sain kuulla tänään sellaisen kommentin, että minulla on ongelma syömiseni kanssa, koska teen aina vain yhden ruokalajin ja syön sen sellaisenaan. Kuten tänä aamuna kun söin reilu puoli pellillistä munakoisoja sellaisenaan, ilman mitään lisukkeita. En ole koskaan kokenut tätä itse ongelmaksi, mutta jäin kyllä eilen miettimään asiaa, kun luin Ilon pisaran kommenteista, ettei siemenleipiä pitäisi syödä kuin kaksi päivässä! En tiedä pystynkö sellaiseen säätelyyn, olen tottunut syömään yhtä ruokaa niin kauan kunnes olen täynnä. Toisaalta jos teenkin useamman ruoan yhdellä kertaa, niin teen kuitenkin samat määrät, jolloin syönkin reilusti enemmän kerralla. Voihan tätäkin asiaa miettiä, ja hiljakseen viedä ehkä parempaan suuntaan. Mitään isoja muutoksia kerralla en uskalla kuitenkaan yrittää toteuttaa, sen verran päänvaivaa mulle tuottaa tämä ihan normaaliruokailukin edelleen :)

P.S Oon ruvennut seuraamaan omia ruokailujani laittamalla niitä paperille ylös. Mietinkin, että pitäisiköhän niitä laittaa ihan nettiin asti? Joku vaikka saattaisi innostua kommentoimaan ja saisin sitä kautta hyviä vinkkejä.. Vai kiinnostaako sellaiset ketään? Ainakin näitä "päivän ruokailut" ketjuja näkee usein keskustelufoorumeilla :)

2 kommenttia:

Scheherazade kirjoitti...

Keltasta pellavaa saa luomuna iherbistä hakusanalla golden flax seed (puhdistamossa taisi joskus pitkää pyöriä Favorin vastaavia). Kotimaassa ei ole tullut vastaan (ruskeaa suomalaista kyllä). Kokonaisenahan ne kannattaa ostaa.

Munakoiso on järjettömän hyvää kaiken öjyisen kanssa paistettuna/ paneroituna/ moussakana/jne.

Mulla riittää kyllä kummasti kiinnostusta muiden ruokapäiväkirjoihin, anna tulla vaan :)

Karoliina kirjoitti...

No kiva, yksikin lukija riittää minulle, joten taidan pistää pystyyn sivublogin tälle, ruokapäiväkirjaksi siis.

Justiin pistin iHerb tilauksen menemään, pitää muistaa tuo ensi kerralla! Kiitos vinkistä!