lauantai 21. marraskuuta 2009

Sertifioitua deodoranttia kainaloon

Olen aikaisemmin esitellyt joitain loistavia ekokeksintöjä, ja käyttämääni kosmetiikkaa, joten voisin vaikka esitellä vähän lisää hyväksi havaitsemiani juttuja :)

Aloitetaan nyt vaikka deodoranteista. Kaikissa antiperspiranteissa on alumiinia ja moni haluaisi sitä välttää, kun on ristiriitaista tietoa sen vaikutuksista ihmiselle; esimerkiksi sen yhteydestä syöpään. Deodoranteissa alumiinia ei välttämättä ole, mutta sen sijaan paljon muita epäilyttäviä ainesosia, esimerkiksi hajusteet ja säilöntäaineet voivat aiheuttaa ihoreaktioita. Itse olen pyrkinyt käyttämään ainoastaan sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, myös kainaloissa. Kuvittelisin sen olevan turvallisin vaihtoehto.

Tosin täytyy tähän alkuun sanoa, että mitä puhtaammin olen syönyt, sitä vähemmän olen huomannut tarvetta deodorantille edes olevan! Se hiki ei vaan enää haise. Olen jopa välillä ollut käyttämättä deodorantteja ollenkaan, ellei ole jotain tosi hikistä menoa tiedossa.


Mutta muutama sana niistä deodoranteista, joita olen käyttänyt:
Kookosöljy toimii deodoranttina, mutta valitettavasti ainakaan minulla se ei ihan loppuun asti pidä. Tosin niihin aikoihin kun sitä käytin, en vielä ollut ruoan suhteen ihan yhtä puhtailla linjoilla, joten uudelleen testaaminen voisi olla hyvä.
Laveran deodoranteissa rakastan niiden tuoksua! Laveralla on monta erilaista tuoksua, joista itse olen pitänyt eniten vanilja-kookoksesta ja limen tuoksuista. Myös kuvassa oleva Basis-deodorantin tuoksu on erittäin miellyttävä. Nämäkään deodorantit eivät ole kuitenkaan pitäneet hajua hikisimmissä tilanteissa.
Päädyinkin lopulta ostamaan monen suositteleman, melko hintavan Biothermin Ecocert-sertifioidun deodorantin. Se on tähän mennessä tosiaan ollutkin paras, eikä ainakaan vielä päässyt pettämään edes kovasti hikoillessa. Hintaa on Stockmannilla 22 euroa, tarjouksesta sain sen 18 eurolla.
Myös mineraalikivi minulla oli aiemmin, mutta se hukkui muutossa. Sekään ei tosin ollut ihan pettämätön, joten en ole ostanut uutta.

Nyt minulle onkin kehittynyt tavaksi vuorotella näiden deodoranttien välillä, Biothermia käytän silloin kun olen menossa esimerkiksi akrobatiatunnille, ja muita deodorantteja tavallisina päivinä, kun ei tule erityisesti liikuttua.

Deodoranteista löytyy paljon keskustelua netistä, ja esimerkiksi Kemikaalicocktailin Noora on kirjoittanut niistä useampaankin otteeseen, ainakin tässä, tässä ja tässä.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olin vuosikaudet tyytyväinen Rexona dödön käyttäjä, kunnes.. joko he muuttivat koostumusta tai minä tulin vain allergiseksi. Hyllyssä on monia kokeiltuja herkän ihon dödöjä, apteekista, luontaistuotekaupasta yms. muutaman kerran käytettyjä. (Jos saisin miehen käyttään ne pois :) Ainoa mikä ei kutita on mineraalikivi ja niistä tehdyt nestemäiset rollit ja tietty kookos. Kookosta pitäisi koettaa uudelleen, kunhan saisin ruokavalionikin, kuten sinä puhtaammaksi, sillä stressaavina työpäivinä ei pitänyt, tavallisina kyllä.
-Basilika

Karoliina kirjoitti...

toi on tietysti hankala homma, että kaiken kokeileminen vaatii sen ostamisen ja sitten ne saattaa jäädä käyttämättä.
tuota Biothermin deodoranttia voin silti itse suositella. Luonnonkosmetiikan ei pitäisi ärsyttää niin paljon, ja se on tosiaan ollut hyvä. Jos siis vielä haluaa ns. "tavalliseen" dödöön palata.

Anonyymi kirjoitti...

Itse ostin aikaisemmin Biothermin tuotteita, mutta sitten totesin, että vaikka hyvin toimivia tuotteita ovatkin niin nämä tuotteet testataan eläimillä.

Karoliina kirjoitti...

no voi hemmetti, en oo tuota tullut edes miettineeksi. jotenkin olen kuvitellut, että kaikki luonnonkosmetiikka on automaattisesti eläinkokeetonta. mutta tietysti kun kyseessä on tuollainen iso merkki, niin eihän se mikään itsestäänselvyys ole.

pipsa kirjoitti...

Minä taas olen ollut tosi tyytyväinen kristallikiveen (DK Deokristal). Sen sijaan Logonan Tropic ei pitänyt hajua poissa puolta päivääkään töissä. Hajultaan se on kuitenkin kiva, joten käytän sitä kristallikiven lisänä. Sen jälkeen voisi testata vaikkapa noita Laveran tuoksutettuja. :)

Anonyymi kirjoitti...

Miksi liikkuessa ei saisi hikoilla?

Karoliina kirjoitti...

niin, miksipä ei? monia tuntuu häiritsevän se hikoilu, sen takiahan nuo hikirauhaset tukkivat antiperspirantit on niin suosittuja. en muista olenko itse sellaisia edes käyttänyt, ei minua ole koskaan oikeastaan se hikoileminen häirinnyt, niin kauan kuin se ei haise :)
nämä luonnondeodorantithan ei sitä hikoilua mitenkään vähennä, estävät vain hajua, ja se on minulle ainakin ihan ok. eipä tule oikeastaan pahemmin koskaan sellaisia paitojakaan pidettyä mihin syntyisi kummenpia hikiläikkiä :)

Anonyymi kirjoitti...

Joskus törmäsin netissä tyyppiin joka sanoi käyttävänsä etikkaa dödönä, siveli kainalot etikalla. Oletko kokeillu tai tiedätkö tällaisesta?

Karoliina kirjoitti...

en ollut aiemmin törmännyt, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. googletin tuon, ja ilmeisesti ihmiset käyttävät sitä etikkaa vedellä laimennettuna kainaloihin.

en ole kokeillut vielä, mutta voisihan tuota vaikka testata!