tiistai 2. helmikuuta 2010

Ikean halpatyöstä ja kuinka levittää tietoa moralisoimatta.

Selasin töissä ollessa lehteä, josta silmään osui Ikean mainos. Vaaleanpunainen Persika-maljakko: "Suupuhallettu. Jokainen maljakko on taidokasta käsityötä". Ja hinta?

6,95 €. Siis kuusi euroa, yhdeksänkymmentäviisi senttiä. Käsityönä tehdystä lasista.

Miksei ne saman tien pistä mainoksiin, että "taidokkaasti käsityönä suupuhaltanut ihminen, joka 15 tunnin työpäivän jälkeen nukkuu tehtaan lattialla, tienaa vähemmän kuin me annamme viisivuotiaillemme viikkorahaa, ja lähettää nekin rahat vielä köyhemmälle äidilleen, jatkaen tällä kaavalle 7 päivää viikossa kunnes lopulta ahdistuksessaan ottaa hengen itseltään ellei sairastu vakavasti päätyen kadulle kerjäämään". Että tervetuloa ostoksille, eettisyydestä viis, kunhan saadaan sisustaa!

Nuo samanlaiset maljakot muuten näkyvät maksavan netissä vain 2,50 e /kpl.

Rupesin miettimään, että miten voi olla mahdollista, että ihmiset suostuvat ostamaan mitään, minkä tekijän työ- tai elinoloista ei ole tietoa. (Mukaan lukien minä itse..) Tietysti voi olla, ettei ihmisiä yksinkertaisesti kiinnosta. Silti uskoisin, että useimmilla meistä jonkinnäköinen omatunto on, joten se ei kai voi olla suurin syy.
Tiedostamattomuus? Jos ei vain ole tullut mieleen ajatella koko asiaa. Tai ainakaan se ei ole päässyt vaikuttamaan tarpeeksi syvästi. Useimmitenhan halpaa hintaa tunnutaan arvostettavan kaiken edelle.
Jotain muuta siihen kuitenkin vielä liittyy. Olenhan itsekin ostanut esimerkiksi H&M:ltä vaatteita vielä siinäkin vaiheessa kun jo tiedostin, ettei ylihalpa vaate voi olla kovin eettinen, ja edelleen saatan ostaa vaikka halpamarketista siivousvälineitä tai Stockmannilta kodinkoneita miettimättä mistä ne ovat tulleet. Laiskuus? Itsekkyys? Yleinen asenneilmapiiri? Se, ettei ihminen voi samaistua massoihin? Ihmistenhän on tunnetusti vaikea tuntea sympatiaa esimerkiksi "nälkää näkeviä" kohtaan, jos he ovat vain määräämätön joukko. Sen sijaan ihmiset samaistuvat todella helposti yksittäisiin kärsiviin ihmisiin. Tämän vuoksihan esimerkiksi World Vision tai muuta avustusjärjestöt käyttävät mainoksissaan yksittäisiä lapsia.

Mutta miten vaikuttaa ihmisten toimintaan? Moralisointi ei ole kovin tehokas keino herättää ihmisiä ja se usein saakin aikaan vain vastustusta. Mielestäni parempi tapa vaikuttaa, on levittää tietoa ja jättää asia sitten ihmisen omantunnon päätettäväksi. Miten sitten tehdä se vaikuttamatta tuomitsevalta?
Väärä tapa on varmastikin tarjota omia näkemyksiään Ikean toiminnasta juuri kun ystävä kantaa sisään Ikeasta ostettuja hyllyjä. Silloin luultavasti vaikuttaisin tuomitsevan ystäväni toiminnan, vaikka yrittäisin asetella sanani miten.
Parempi tapa on varmasti olla "huomaamatta" ystävän Ikeassa käyntiä, ja muutama päivä, ehkä viikko myöhemmin löytää Voima-lehdestä artikkeli, jossa kerrotaan Ikeasta ikäviä faktoja, ja päivitellä sitä ystävän kanssa yhdessä. Näin ystävä ei koe tulleensa itse tuomituksi vaan saa olla rauhassa samaa mieltä, eikä joudu puolustuskannalle. Jos hän tämän jälkeen ei käy enää Ikeassa, hieno juttu! Jos käy, ainakin tiedän, että yritin ja tieto on välitetty. Kuulostaako kierolta? :)

Juttua Ikean toiminnasta löytyy Voiman jo muutaman vuoden vanhoista artikkeleista Ikeen alla ja Ikean uudet juonet. Suosittelen molempien lukemista!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ahneus saa ihmisen niin toimimaan. Halutaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla - helposti ja nopeasti. Helppo sulkea silmänsä todellisuudelta, kun ei vain ajattele asiaa. Ja niin kauan on helppo olla ajattelematta, kun ei asia hypi silmille.

Eli täytyy itse olla esimerkkinä ja levittää salamyhkäisesti tietoa. Täytyy myös olla aktiivinen ja antaa jatkuvaa palautetta kauppoihin, ostoskeskuksiin ja medialle. Kun palautetta saadaan tarpeeksi, jotain on asioille tehtävä. Ikävää tietysti on, että asiat eivät muutu itsestään, että media ja kaupat eivät omatoimisesti halua muuttaa asioita, mutta kun se oli se ahneus.. helposti ja nopeasti mahdollisimman paljon, se sopii myös Ikealle.

..kannattaa siis myös Ikealta kysyä, kuka ne vaasit puhaltaa..

Karoliina kirjoitti...

no ahneus, sepä se!
se on pelottava piirre itsessäkin, välillä kun joutuu oikein hillitsemään itseään, ettei niin kovasti tekisi mieli ostaa niitä mahtavan näköisiä kenkiä H&M:stä tai muita turhuuksia. Kuinka ihminen voikaan olla niin itsekäs ettei se muiden hyvinvointi ole mielessä tarpeeksi ellei se tosiaan konkreettisesti hypi silmille?

ja palautteen antamisesta olet oikeassa! itse annan helposti palautetta ja ehdotuksia esim. ruokakaupoissa, mutta noista muista liikkeistä ei ole tullut mieleen antaa mitään palautetta! ehkä siksi kun ei niissä tule käytyä. mutta voisihan sitä silti tosiaan jotain kommenttia laittaa :)